Brisbane-Noosa-Fraser Island-Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Marisja - WaarBenJij.nu Brisbane-Noosa-Fraser Island-Whitsundays - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Marisja - WaarBenJij.nu

Brisbane-Noosa-Fraser Island-Whitsundays

Door: Marisja Bijdevaate

Blijf op de hoogte en volg Marisja

23 Oktober 2015 | Australië, Airlie Beach

Van Byron Bay vertrekken wij op een mooie maandag ochtend in oktober richting Brisbane. Met pijn in ons hart.. want we vonden Byron Bay zo leuk! De bustour was dit keer maar 2 uurtjes dus we waren er zo. Brisbane is meer een stad met torenhoge gebouwen. Eenmaal in ons hostel vroegen we ons ook even 40x af wat we hier in hemelsnaam deden. Alsof we in een soort horror hostel terecht waren gekomen gingen we op onderzoek uit. Alles was wat smoezelig. Vlekken in de dekbedden.. muffe geurtjes probeerden ze te verbloemen met een luchtverfrisser die elk half uur wat spul de lucht in spoot. Helaas altijd op het moment dat 1 van ons er recht onder stond. En er kon geen raam open! HELP! De voorzieningen in het hostel waren ongeveer allemaal stuk. Geen wasmachine, 1 lift die er een kwartier over deed om naar de 4e verdieping te komen. Wilde je naar de begane grond, dan ging je van de 4e verdieping naar de 1e, daarna naar de 3e en toen eindelijk naar de begane grond! Maargoed! We hadden wel een eigen badkamer op deze 10 persoons kamer! We maakten gelijk kennis met 2 roomies Luke en Harry. Deze waren vooral ’s nachts actief met meisjes. If you know what I mean? Nog even en we dachten dat de stapelbedden binnenstebuiten gekeerd werden! Verder laat ik me er maar niet over uit! De eerste avond zijn we even wat gaan drinken met onze roomies. Toen waren ze nog braaf en hadden we het gezellig! Er was een beerpong game die avond. Met eigen spelregels dus geen enorme zuiperij hoor pap en mam! Ik ben samen met roomie Luke in een team gegaan en zijn tot de halve finale gekomen! SWEET! De dagen erop zijn we Brisbane gaan verkennen. Zoals ik al zei een stad met hoge gebouwen. Vooral veel modern en af en toe een oud gebouw ertussen. Er was ons verteld dat je een gratis riviercruise kon maken op een boot. Echte Hollanders dat we zijn, gingen dat natuurlijk opzoeken. NOU dat was me toch een tour! 5 min. Van de een naar de andere kant van de rivier en nog 2x terug. We zijn uitgestapt en vonden de beroemde citylagoon! Één van de hoogtepunten van Brisbane. Een aangelegd strand met mooie palmbomen en heerlijk zwembad water. Fijn plekje om te vertoeven. Dat hebben we dan ook maar gelijk 2 dagen achter elkaar gedaan! Onder het Hostel was een bar waar je lekker kon eten en een biertje kon drinken. Fijne muziek van een gitarist met een fijne stem en er werd elke avond wel wat georganiseerd. Gezellig! De laatste nacht kwam Mike erachter dat de handdoek in de badkamer niet de service van het hostel was, maar dat hij de handjes en tandpasta mond al 2 dagen aan een hemdje van Luke of Harry afgeveegd had.. OOPS! Verder was Brisbane leuk om te zien.. Maar we waren ook weer blij om verder te gaan naar Noosa.

Halloooo Noosa. Wij kwamen aan in ons Hostel Dolphins beach house…ALLES roze! Zo leuk! Met mooie versiersels op de deuren, Buddha’s, wierrook luchtjes en fijne muziek uit de speakers. Wat een verademing vergeleken met Brisbane! We voelden ons gelijk he-le-maal zen. Om maar even in de chillmodus te blijven zijn we naar de film The Intern gegaan, wat een leuke film! Maar… we gingen natuurlijk niet naar Noosa om op ons luie bibsje te zitten. Noosa is een ontzettend rustig dorpje waaromheen een prachtig natuurgebied ligt. Langs de kust kun je een enorme wandeling maken waarbij je de meest waanzinnige uitzichten tegen komt. Het was een pittige wandeling, kuitjes wilden liever ook niet meer mee doen daarna. Maar poeh! wat een mooie natuur! Ze zeggen ook wel: Where the forest meets the beach! Grote rotsen waarop we konden klimmen en waar de woeste zee tegenop spatte. Dat heeft weer een paar mooie kiekjes opgeleverd!! Tijdens ons verblijf hebben we er een reismattie bij gekregen. Sonja! Zij is ook vanuit Nederland met Australian Backpackers vertrokken en reisde eerst met een ander groepje. Maar de foto’s van ons groepje zagen er natuurlijk zo ontzettend leuk en avontuurlijk uit op facebook dat ze zich graag bij ons aansloot. Vanuit Noosa zijn we ook naar the Australian Zoo geweest. Dit is één van de dierentuinen van Steve Irwin. AMAZING! Een groot park met allemaal leuke diertjes. Er waren grote verblijven waar de kangaroo’s los rond hupsen zodat je met ze op de foto kunt en ze kunt voeren. Uiteraard is het dan ook gelukt om de selfie met kangaroo te maken! :D verder was er nog een leuke krokodillen show met als voorprogramma een rits aan vogels. En tot slot hebben we lieve koala’s zien slapen. Want dat is wat ze de hele dag doen..! Om ons Noosa avontuur af te sluiten zijn we zoals in elk plaatsje uit eten geweest. Dit keer bij de Italiaan. Prosecco, verse pizza en een chocolade toetje! Deze maaltijd werd erg gewaardeerd.

Na 5 nachten in Noosa zijn we vertrokken naar Rainbowbeach. Een klein plaatsje vanwaar je gemakkelijk naar Fraser Island kunt varen. Op Fraser Island kun je alleen met een 4x4 drive land cruiser rijden anders zit je al vast voordat je überhaupt de boot op kunt. We hebben een tour geboekt waar je met 26 kinderen naar het eiland vertrekt en daar 3 dagen en 2 nachten gaat survivallen in een tentenkamp. We kwamen aan in Rainbowbeach waar we een hostel genaamd Pippies hebben geboekt. Eerst kregen we natuurlijk een briefing over Fraser. De belangrijkste boodschap was dat je vooral enorm moest oppassen voor de vleesetende-woeste-gevaarlijke Dingo’s! verder moesten we niet te veel mee nemen en lekker gaan genieten. We moesten nog 1 nachtje slapen in het hostel om de volgende morgen vroeg te vertrekken richting Fraser Island. Maar voordat we konden slapen hebben we eerst maar even de kamer verbouwd tot 1 groot 4 persoons bed. De stapelbedden waren zo doorslapen dat je de balken in je rug voelde prikken! Hup alle matrassen op de grond en de pyjama party kon beginnen. Cosy! De volgende dag kon ons enorm stoere avontuur beginnen! De vier 4x4 drives stonden op ons te wachten. Na een check up vertrokken we richting het eiland waar we met een boot een overtocht voor moesten maken om er te komen. Wij zaten met 2 meiden uit Wales Ellie&Michelle, meisje uit canada Amanda en haar vriendje uit Engeland Tobias. We reden eerst een stukje over het strand en daarna de bossen in. Bumby ride!!! We vlogen van voor naar achter en links naar rechts! Wat natuurlijk weer de slappe lach veroorzaakte! HAPPY DAYS! We stopten eerst bij Lake Mc Kenzie. Een prachtig meer met helder blauw water en parelwit zand! Het water kun je zelfs drinken! Wouwwww! Na een uurtje poedelen was het tijd om weer verder te hobbelen en om een lunch te nuttigen in Lush Forest. Weer een heel ander stukje natuur met enorm hoge bomen en heldere riviertjes. Toen was het mijn beurt om achter het stuur te kruipen! Dat is even iets anders dan een mini cooper (love you darling) maar oooooh wat was dat gaaf! Lekker scheuren over het strand. Raampje open, haar in de wind, zonnebril op en gassen maar! De laatste stop die dag was bij het Ship Wreck, een grote boot die daar al jaren een toeristische plek is voor mensen over de hele wereld. Het schip is nog deels te zien. Een prachtig plaatje! Aan het einde van de middag was het tijd om naar ons fantastische tentenkamp te gaan! Wroom wroom! Daar waren we. 2 delen waarvan de ene uit 15 tenten bestond en de andere uit lange tafels en een geïmproviseerde keuken. Dit was onze thuisbasis voor 2 nachten. Eerst gingen we ons bed opmaken.. nou ja bed… onze plank op maken! We kregen 3 matjes en een kussen waar we het mee moesten doen! En ik kan je vertellen.. de volgende ochtend sta je op alsof je 80 jaar ouder bent geworden. Die avond hebben we een bqq met wat bier en muziekjes gedaan en daarna “lekker” gaan dromen over de 2 pythons die schijnbaar ook in het kamp woonden. En er zat ook nog eens een gat in de tent van Mike en mij.. dussssss geen oog dicht gedaan! Maargoed! De volgende dag weer fris en fruitig de plank af! na het ontbijt HUP de 4x4 weer in en let’s goooo! Tenminste… na 100 meter zei onze princess NO. Via walky talkies konden we communiceren tussen de 4 auto’s. GUYS! Stop! our car broke down! Na een half uur was de auto nog niet gefixed dus besloten we terug te gaan naar het kamp. Vanuit daar konden we wandelen naar een activiteit die we anders later op de dag gingen doen: Sandboarding! Ondertussen konden ze de auto voor ons maken zodat we later op de dag weer verder konden skeuren. De wandeling naar de plek om te sandboarden was ongeveer een half uur lopen door een soort woestijn gebied. Daar kwamen we bij een steile helling waar je met een bodyboard vanaf kon. Heerlijk dat zandgehap en al dat zand in de onderbroek! Na de lunch was onze princess weer gemaakt en konden we op weg naar de Champagne pools. Een plek waar de zee over de rotsen heen komt zodat de pools gevuld worden met water. Prachtig plekje! Daar hebben we ook weer walvissen gespot in het water. Na hier wat aan onze kleur te hebben gedaan gingen we door naar Indian head. Een klim naar boven waar je een prachtig uitzicht over een groot deel van het eiland had! Wegdroom momentje! De zon begon al onder te gaan dus we moesten weer terug naar de thuisbasis. Daar hebben we een potje spaghetti bolognaise gegeten en gingen we de avond in. Om naar de toiletten te gaan moest je een eindje door een donker zandpad lopen. Een zaklamp was geen overbodige luxe! Ires en ik moesten plassen als een kameel en gingen op weg naar het gebouw. OMG wat zit daar op het pad! AAAAAAHHHHHHHHHH echt een MEGA enorm vies naar kikkervormig ding! Ik denk zo’n 25 cm hoog. Gillend renden we naar het toilet met ons hart in de keel en knikkende knieën. En ja.. toen moesten we nog terug! Want het ding was de bosjes in gegaan! Rennen dan maar! Gelukkig hebben we het overleefd en hebben we nog maar even een biertje gedronken op ons helse wandel-naar-het-toilet-avontuur. Later die avond hebben we nog een heel blij spel gespeeld genaamd: stop radiocheck! Een spel waar je in een kring gaat zitten en om de beurt WROOM, BEEP of BEEPBEEP roept. Willekeurig mag je stop radiocheck zeggen en iemand aanwijzen die een liedje moet zingen welke er in je hoofd op komt waarbij iedereen mee moet zingen, zo niet dan mocht je een slokje sap nemen. Alle jaren 90 hits kwamen ongeveer voorbij wat voor veel lawaai en valse gezang zorgde. Man man wat een gezelligheid! De 2e nacht op de plank was al beter dan de eerste.. waar dat nou door kwam? Totaal geen idee van.. =P Het laatste ontbijtje in ons kamp was op en we pakten al onze spullen in om richting Eli Creek te gaan. Een soort natuurlijk waterpad waar je vanuit de bossen in de zee terecht komt. Lekker verfrissend! Vanuit daar reden we over het strand door naar Lake Wabby. Voordat je bij het meer aankwam moest je een enorme wandeling maken door een bos en woestijnachtig gebied. De kuitjes werden weer optimaal getraind! Helemaal nat van het zweet doken we het meer in. Bijzonder feitje is dat het meer langzaam verdwijnt dus over een aantal jaar zal het er niet eens meer zijn! Oh zo bijzonder dat ik er dan nog in het mogen zwemmen! Na wat chillen het HELE stuk weer terug wandelen en op het strand stond weer een lunch klaar waar mevrouw de dingo erg nieuwsgierig naar was. Een dingo is een soort wilde hond die kan aanvallen. Dus verder niet naar omkijken en gewoon haar gang laten gaan! De hele trip hebben we 3 dingo’s gezien. Maargoed dat kikkerding op weg naar de toiletten was toch echt veel enger dan de dingo’s hoor! Na de lunch was het tijd om terug te gaan naar het vaste land. Ik heb nog lekker een uur in de 4x4 mogen rijden naar de boot. Onderweg kwamen we nog een giant van een dode vis tegen op het stand. Even stoppen en dag zeggen tegen Fraser! Wat een heerlijk avontuur was dit! Een prachtig eiland met zoveel verschillende natuurgebieden. Soms knijp ik mezelf wel eens even of ik echt niet aan het dromen ben!

Van de ene droom ga ik dan ook naar de andere droom! Vanaf Rainbowbeach vertrekken we richting Airlie Beach. Een bus rit van 14 uur. Pittig lang.. maar opzich wel heel goed te doen! De bus is heel comfortabel dus ik kan er wel lekker slapen. Aangekomen in Airlie Beach hebben we een super leuk hostel waar we een soort privé huisje hebben met een eigen badkamer en een zwembad voor de deur! Zo fijn! Die avond was er een muziek evenement georganiseerd waarbij de reggae uit de speakers kwam en het bier ons zeer goed smaakte. Dansjes, sjansjes en gezelligheid! De volgende dag was het tijd om onze boot the Tongarra te betreden. 2 gezellige crew members Richie en Rollie verwelkomen ons en we kunnen gaan. Helaas was het niet erg mooi weer die dag.. dus de heenreis was nogal heftig! Regen, wind en de boot ging nogal tekeer. Sommige mensen begonnen zelfs al wat groen te zien. De eerste plek waar het anker uit ging was May’s Bay. Hier werd voor ons het diner klaar gemaakt. Een lekker visje met salade en aardappelpuree. Jummie! Was zeer goed te beren. Daarna gingen we de woeste golven weer te lijf. Die avond was al een avontuur opzich. Overal moeten we wat van maken he? Dus laten we helemaal vooraan bij de reling gaan staan om daar steeds 3 meter naar beneden te kletteren als de boot de golf over ging. Helemaal doorweekt van het opspattende water! Maar dat was het wel waard. Bij Tonque Bay ging het anker op de nachtstand en maakten we ons klaar voor onze nachtrust. We sliepen op het dek en kregen allemaal matrasjes, dekens en kussens. Het grote slaapfeest kon beginnen. Er werd een soort tent over het dek gespannen zodat we in ieder geval wel droog lagen. Het slaapvertrek bestond uit 2 delen “the penthouse”, waar ik uiteraard sliep met Ires en 5 anderen, en de tent op het voordek. waar de rest van de groep sliep. Het mooie van het penthouse was dat je de zon mooi op zag komen en de schildpadden zag ontwaken en naar de oppervlakte zag komen. De tweede dag was een hele zonnige dag! We gingen verder richting white haven beach. Het strand waar whitsundays om bekend staat. Het anker ging uit en we werden met een klein bootje aan wal gebracht. Hier moesten we weer even een stukje wandelen om bij een uitkijkpunt, genaamd Hill inkt lookout, uit te komen waar je U tegen zegt. Weer even mezelf in het armpje geknepen! Je keek uit over heel white haven beach . Dat bestaat uit Wit zand, blauw/groen water heeft en verschillende delen water wat veranderd met het uur. Na dit adembenemende uitzicht lopen we naar beneden waar we 3 uurtjes lekker kunnen bijkomen op het strand. Natuurlijk weer als een chinees foto’s wezen maken! Eenmaal terug op de boot voeren we verder naar Mantaroy Bay om te snorkelen. Snorkel om, duikbril op, wetsuit aan en gaan. Allemaal mooie visjes met 3 hele grote blauwe vissen. Zo rustgevend. Bijzonder om tussen al die vissen te zwemmen! We gingen daarna verder naar Caves Cove om vervolgens weer het anker uit te gooien voor de avond en nacht. Een rustig avondje met leuke gesprekken en wat muziek. Een prachtige zonsondergang en een mooie sterrenhemel later was het tijd om weer op 1 oor te gaan! Als ik 1 ochtend mag noemen waar ik heel fijn wakker ben geworden was het deze. Goodmorning guys! grab your wetsuit and jump in to the water! Guys! Dit was 1 van de mooiste riffen van whitsundays. Een adembenemend gekleurd rif met nog meer gekleurde vissen van klein tot groot. Ik heb daar 3 kwartier rond gezwommen tot ik er echt uit moest. Het was alsof ik nog even aan het verder dromen was! Na deze 2 nachten was het helaas al weer tijd om terug naar Airlie Beach te gaan. Het was nog zo’n 3 uur varen en we lagen heerlijk in de zon te genieten van de mooie omgeving en lekkere hotdogs. Het eten op deze trip was echt heel erg goed verzorgd trouwens! Alleen maar plus punten! Weer een geweldige ervaring.. het gaat maar door!

Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat ik aan het genieten ben! Ik ben inmiddels als weer een maand van huis en heb al onwijs veel meegemaakt en leuke mensen leren kennen! Elke dag is leuk! Elke dag is fijn! Ooh ooh ooh wat is het gaaf om in Australië te zijn! La-la

• 23 Oktober 2015 - 13:20

Moeders:

Hallo Lieverd,
    Wat heb je weer een boel meegemaakt. en wat een lol met elkaar ook.
    Kan me voorstellen dat je af en toe denkt dat je droomt.
    Je schrijft het ook zo grappig en mooi. En het is nog lang niet afgelopen om je mooie verhalen met ons te delen. Zo zijn we er toch een klein beetje bij. Op naar je volgende avontuur!.Waarvan één Bali wordt :)
    Ben wederom genieuwd naar het vervolg.
    Groetjes liefs mam

• 23 Oktober 2015 - 17:59

Pa:

Je vermaakt je prima zo te lezen,kiek goed uit in dat water,en veel plezier
    groeten pa

• 23 Oktober 2015 - 20:56

Broeder:

wat-een-lang-verhaal, maar ontzettend cool, ga zo door:p rustaaaagh xxx

• 25 Oktober 2015 - 15:33

Angelique:

Maris wat een mooi verhaal. Ik kon niet stoppen met lezen. Heel veel plezier nog.

• 27 Oktober 2015 - 09:54

Marcella:

Lieverd! Wat een heerlijke verhalen/avonturen weer! Ik hou me maar vast aan ons Skype avontuur haha ( ben ik er toch een beetje bij)

• 27 Oktober 2015 - 09:58

Marcella:

En een deel van m'n reactie is weggevallen? Haha maargoed wat k dus verder nog had getypt was : dat k zo moest lachen om je dingo verhaal en t reusachtige kikkerachtig wezen. Klinkt als Marisja in Jurassic world.

• 27 Oktober 2015 - 10:01

Marcella :

En veel plezier met je mama op Bali! (Dat hoorde er ook nog achter haha! Gaat lekker ) ❤️

• 27 Oktober 2015 - 10:02

Love you!